Sinds 1 juli 2022 geldt de verplichting om voor uw facturatie de nieuwe regelgeving rond de correcte vermelding op de factuur te volgen. Toevoeging van btw-attesten 6% zijn niet langer geldig: de overgangsperiode tot 30/6/22 is verstreken.
Door de factuurvermelding is er een verplaatsing van aansprakelijkheid van aannemer naar klant. Deze dient binnen de maand te laten weten wanneer het 6% tarief niet van toepassing is.
De vermelding op uw facturen luidt sindsdien als volgt:
“Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat:
de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken;
de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privé- woning wordt gebruikt en;
de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten. Wanneer de afnemer de factuur niet schriftelijk betwist, is de aannemer ontslagen van zijn aansprakelijkheid, behoudens samenspanning tussen de partijen.”
Meer thuiswerk leidt tot meer eigen kosten die door de werkgever gemaakt worden. Deze categorie komt dus in het vizier van de fiscus, die een dubbele inbreng wil voorkomen.
Vergoedingen verkregen naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheden zijn belastbaar als bezoldiging van de werknemer, tenzij de werknemer dubbel bewijs kan leveren dat de kosten de werkgever werkelijk toekomen en het geld wel degelijk is besteed aan de voorgelegde kosten. Als herhaaldelijke steekproeven vaststellen dat een forfait kan vastgelegd worden voor dit bedrag, kan ook een forfaitair bedrag ingebracht worden als werkelijke kost.
Uiteraard worden extravagante kosten altijd in twijfel getrokken: wie een dure gaming-setup thuis installeert, is maar beter actief in de gaming-industrie. Als administratief consultant krijg je die kost niet 100% verantwoord aan de fiscus.
Diverse inlichtingen
Vanaf inkomstenjaar 2022 dienen ook de variabele vergoedingen tot terugbetaling van eigen kosten van de werkgever te worden verantwoord door individuele fiches en een samenvattende opgave. In het vak ‘diverse inlichtingen’ van fiches 281.10 en 281.20 dient het effectief terugbetaalde bedrag vermeld te worden voor:
Betaalt één van de medewerkers dus met eigen middelen de vuilniszakken in de winkel om de hoek, zonder hiervan een factuur te vragen op naam van de vennootschap, dan spreken we van een terugbetaling o.b.v. een verantwoordingsstuk. Hier geldt risico tot misbruik en dus is de verantwoordingsplicht van toepassing. Gaat je werknemer, die thuiswerkt, een nieuwe rekenmachine halen en betaalt hij deze uit eigen zak? Dan geldt er verantwoordingsplicht.
Onkosten correct verantwoorden?
Wil je graag weten hoe je kosten eigen aan de werkgever correct verantwoord? Laat je adviseren door jouw boekhouder/fiscalist in één van de Stimaa-kantoren in jouw buurt.
De inflatie bedraagt 9% en stijgt. De lonen van uw personeel stijgen mee maar dat geldt niet voor bedrijfsleiderslonen en forfaitaire onkostenvergoedingen.
De Algemene Vergadering van een vennootschap beslist hoeveel loon haar bestuurders of zaakvoerders krijgen. Sinds 2019 bedraagt de minimumbezoldiging voor het verlaagd vennootschapstarief 45 000 euro. Dit blijft ongewijzigd.
Is het een goed idee om de forfaitaire onkostenvergoeding te verhogen?
Jazeker. Deze vergoeding is belastingvrij voor u en aftrekbaar in de vennootschap. Alles wordt effectief duurder, ook je onkosten. Die vergoeding is belastingsvrij voor u en aftrekbaar in de vennootschap, dus handig meegenomen. Alles wordt fors duurder, dus waarom niet?
Wel even opletten!
Hou er rekening met dat een eventueel lopend akkoord met de fiscus over uw onkostenvergoeding (door vorige controle(s)) enkel naar de toekomst toe opzegbaar is. Als u zelf een aanpassing maakt, geldt dat als het opzeggen van dat akkoord. Wie dus zekerheid wenst over de verhoging van de onkostenvergoeding, vraagt ze best aan bij de rulingdienst.
Jouw bezoldiging optimaliseren?
Wil je graag weten hoe je jouw persoonlijke bezoldiging uit de vennootschap kan optimaliseren? Laat je adviseren door jouw boekhouder/fiscalist in één van de Stimaa-kantoren in jouw buurt.
De cryptomarkt is booming business en meer mensen dan ooit vinden hun weg er naartoe. Uiteraard rijst logischerwijs ook de vraag naar de belastbaarheid van de opbrengsten die daaruit vloeien.
Elke cryptobelegger weet het: de markt schommelt hard en de winsten kunnen aanzienlijk zijn wanneer de juiste beslissing wordt genomen op het goede moment. Het kan een enorme meerwaarde opleveren, maar … wat dan? Geef je die winst aan in je personenbelasting? En zo ja, hoe dan?
Open kaart spelen
De wetgeving rond cryptomunten blijft voorlopig eerder vaag. Toch zijn er een aantal relevante begrippen die je beter kent. Je verworven meerwaarde moet er namelijk ergens een plaatsje in vinden.
Normaal beheer van privévermogen
Handelen met speculatief inzicht
Beroepsmatig karakter van de activiteit
In het eerste geval wordt er niets belast omdat de transacties beperkt zijn. Het privévermogen wordt niet op een abnormale manier aangesproken voor wilde speculaties.
In het tweede geval waakt een particulier persoon niet als een goede huisvader over zijn centen. De frequentie van de handelingen nemen toe, hij gaat professioneler te werk met bepaalde apps en de meerwaarde die wordt gegeneerd, neemt toe. Het speculatieve karakter zorgt ervoor dat het extra inkomen dient te worden aangegeven als ‘divers inkomen’, belast aan 33%.
De derde persoon belegt beroepsmatig. De grens professioneel/niet-professioneel is vaak moeilijk te trekken maar hangt onder andere af van de middelen, de aard en de hoeveelheid van de transacties, de tijdsbesteding … Wanneer er geacht wordt dat je voldoet aan het beroepsmatig karakter, worden je inkomsten belast als beroepsinkomsten en dien je sociale bijdragen te betalen.
Wat is het UBO-register?
UBO werd uitgedacht door de Europese regering en staat voor de Engelstalige term ‘Ultimate Benificial Owner’. In het Nederlands spreken we over de ‘uiteindelijke begunstigde’. Het doel van het UBO-register is het scheppen van transparantie. Men hoopt hierdoor witwas-netwerken en terrorismefinanciering te kunnen blootleggen.
Registratie van de uiteindelijke begunstigden in het UBO-register
Elke vennootschap of vereniging in België moet sinds 30 september 2019 zijn uiteindelijke begunstigde definiëren. Voor vennootschappen zijn dit in het gros van de gevallen de hoofdaandeelhouders, dus iedereen met meer dan 25% van de aandelen.
‘Uiteindelijke begunstigde’ kan je hier vrij letterlijk zien: de uitsplitsing gaat door tot op de uiteindelijke natuurlijke persoon
ook als die 25% aandelen of stemrecht heeft via verschillende bedrijven
of als je meerderheidsaandeelhouder bent in een bedrijf dat meer dan 25% van de stemrechten of aandelen heeft van de informatieplichtige (in casu: de vennootschap).
Daarnaast wordt er gekeken naar iedereen die zeggenschap heeft op een andere wijze over de vennootschap via andere middelen. Dat kan bijvoorbeeld via aandeelhoudersovereenkomsten, via het recht om de meerderheid van de leden van de raad van bestuur te benoemen, via bepaalde vetorechten, …
Als deze stappen niets opleveren wordt het hoger leidinggevend personeel aangeduid als UBO.
In een vereniging kan de lijst met uiteindelijke begunstigden veel langer worden:
de personen die lid zijn van de raad van bestuur
de personen die gemachtigd zijn de vereniging te vertegenwoordigen
de personen belast met het dagelijks bestuur
de stichters (alleen van stichtingen)
diegenen in wiens belang de vereniging werd opgericht of werkzaam is
elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap uitoefent over de vereniging.
Wie mag het UBO-register aanpassen of aanvullen?
Het Belgische UBO-register wordt aangevuld in de online toepassing van de overheid.
Dit kan worden aangevuld door een wettelijke vertegenwoordiger van de vennootschap of vereniging, of door iemand met een mandaat. Bij wijzigingen moet het UBO-register binnen de maand worden aangepast.
Opgelet: voor het niet correct bijhouden van de informatie worden administratieve boetes opgelegd aan de bestuurders van de vennootschap of vereniging. Deze boetes kunnen variëren van 250 tot 50.000 euro!
Wie heeft toegang tot het UBO-register?
Wil dit zeggen dat deze informatie voor iedereen beschikbaar is? Ja en neen.
De overheid heeft vrije toegang tot deze gegevens.
Banken en verzekeraars kunnen betalend toegang krijgen tot deze gegevens in het kader van de nakoming van hun verplichtingen inzake waakzaamheid ten aanzien van cliënten.
Het grote publiek kan toegang krijgen tot een beperkte versie van de gegevens. Dit is bovendien betalend en administratief omslachtig.
Bijkomende info over het UBO-register vind je op de website van Financiën Belgium via (bijgewerkt op 19/07/2019, addenda van 16/09/2019, zie paragraaf 2.1.4), of je kan je laten adviseren door jouw boekhouder/fiscalist in één van de Stimaa-kantoren in jouw buurt.